BAS EN WEER EEN GROTE GOED NIEUWS SHOW VAN HET COLLEGE!

“De helft minder restafval”, lijkt de kop boven het artikel van het college in het BN ons toe te doen willen geloven. Met een roze bril een project starten is al een dingetje, maar vast blijven houden aan een veronderstelt succes, zonder de kanttekeningen te benoemen is wellicht kwalijkere zaak.

Natuurlijk is er meer afval gescheiden en dat mag een succes genoemd worden maar de voorstelling van zaken dat er slechts 35 inworpen gedaan zouden worden, die doelstelling haalt men niet. Gemiddeld 55 inworpen (lees: extra kosten voor u) ten opzichte van de rooskleurig ingeschatte 35 inworpen.

Dit trokken wij al van tevoren in twijfel en hebben nu dan ook een evaluatie voor het einde van het jaar aangevraagd. Immers waren de warme maanden nog niet geweest bij het opstellen van de eerste evaluatie!

Wellicht zorgen we met zijn allen voor minder afval, maar wat zijn de cijfers van het afval dat in de publieke containers wordt gedumpt? Die heeft men niet kunnen geven.  En dan zien we ineens een merkwaardig getal met betrekking tot de handhaving tevoorschijn komen. De BOA zou een actief lik op stuk beleid voeren en dat houdt in dat zij iedere gemelde illegale zak ophalen, uitpluizen, de dader achterhalen en deze waar mogelijk op dit wangedrag aanspreken, het gedumpte afval afvoeren en vervolgens dit hele proces op de juiste manier administreren. De getoonde cijfers laten zien dat het hier wekelijks om 10 meldingen zou gaan en dat de BOA hier slechts 4 uur voor nodig heeft. Reken je dit nuchter om, dan zou dit hele proces neerkomen op slechts 24 minuten per dumping. De zak moet kennelijk naast het gemeentehuis gedumpt zijn teneinde deze tijd als realistisch haalbaar te bestempelen.

Bovendien zagen wij het al aankomen dat men de maximale capaciteit van een 60 liter zak ging gebruiken. Vollere zak = minder inworpen = goed voor de portemonnee! Logisch toch?  Daarbij zeiden wij dat een standaard 60 liter zak NIET in een 50 liter trommel van de container ging passen.

En het resultaat zijn storingen! Gevolg, er gaat extra geïnvesteerd worden in het voorlichten van de inwoners dat men minder volle zakken aan moet bieden. Volgens ons hadden de faciliteiten gewoon voldoende moeten zijn om een 60 liter zak aan te kunnen bieden.

Zo werden de juiste kritische vragen weer niet beantwoord door onze wethouders. En wie mag straks voor de eventuele extra kosten opdraaien? Juist!