TINY / SMALLL HOUSES, WIE KAN DAAR NOU TEGEN ZIJN?

Het gevolg is dat we als gemeente al jaren met leden ogen moet toekijken hoe jongeren gedwongen wegtrekken naar omliggende dorpen.

Daarom is de VVD Bodegraven-Reeuwijk van mening dat er niet alleen naar het zogenaamde scheef-wonen gekeken moet worden, maar dat we als gemeente ook eens moeten gaan kijken buiten de geijkte paden,  bijvoorbeeld door het omarmen van het  “tiny-house of small-house concept”

De trend is ontstaan in de VS tijdens deze crisis, waarbij jonge mensen, vaak noodgedwongen, op zoek zijn gegaan naar een creatieve oplossing, waarbij men ook bewust afstand kon nemen van overtollige ballast, het zogenaamde consuminderen. Men stapte af van groot en veel en ging naar klein, en zo bleek, heel erg fijn! Slim omgaan met ruimte zorgde ervoor dat men per m2 veel intensiever gebruik ging maken van de beschikbare woonruimte. Bovendien bleken de kleine woningen duurzaam te zijn en brachten daarmee een behoorlijke besparing op het gebied van energie met zich mee. In sommige gevallen was het zelfs mogelijk volledige energie neutraal te bouwen.

Ook in Nederland zien we dat er heel voorzichtig een beweging op gang komt om meer te doen met minder. Minder spullen, minder ruimte, minder energie verbruik, maar zeker niet met minder woongenot.

De VVD Bodegraven-Reeuwijk vindt dat het tijd wordt om vanuit de gemeente eens  in gesprek te gaan met projectontwikkelaars, banken, hypotheekverstrekkers en leveranciers en niet in de laatste plaats met jongeren om te kijken in hoeverre betaalbare kleine woningen in Bodegraven een duurzame oplossing zouden kunnen voor ons probleem. Misschien niet, maar het is in ieder geval een leuk idee om eens met elkaar over te praten.