HARMONISATIE BUITENSPORT REEUWIJK – COMMISSIE SAMENLEVING 17 NOVEMBER 2016

Een schot voor open doel was het toen in maart een groepje raadsleden de suggestie deed aan Wethouder Leijendekkers om samen als raad met het college op te trekken om uit de impasse te komen m.b.t. de harmonisatie buitensport. Hoe makkelijk wil je het krijgen als college als je een volledig door de raad gedragen voorstel voor kunt gaan leggen? Raadsleden die zowel ervaring kunnen putten uit colleges uit Reeuwijk en dus van de hoed en de rand weten hoe alles op de sportparken tot stand is gekomen, als die afkomstig zijn uit het sportverenigingsleven zouden hieraan een goede bijdrage hebben kunnen leveren.

Helaas, deze handreiking werd niet opgepakt. Er volgden hierna nog diverse besprekingen waarbij een deel van de raad heeft aangegeven geen fijn gevoel te hebben overgehouden aan deze weigering met als climax het opstappen van de oppositiepartijen uit de raadsvergadering in mei omdat zij geen kans kregen hun motie over dit onderwerp toe te lichten.

We zijn nu weer vele maanden verder. Maar de Reeuwijkse buitensportverenigingen zien nog steeds geen kans om ja te zeggen tegen de vergaande voorstellen omdat zij angst hebben voor het voortbestaan van hun club. Ondanks dat in de kaders die de raad heeft meegegeven dat voortbestaan niet ter discussie mag staan ziet het er voor hen somber uit. Opmerkelijk was de opmerking van enkele commissieleden dat de wethouder bij daadwerkelijke problemen over het voortbestaan wel zou “ingrijpen”. Maar waarom dan nu al geen voorstel neerleggen wat op draagvlak kan rekenen? Dat is dan toch wel de meest eenvoudige weg?

Er is in 2013 een jaar lang in nauwe samenwerking met de SAC (destijds de sportadviescommissie bestaande uit zowel Bodegraafse als Reeuwijkse vertegenwoordigers) aan een “koepelrapport” gewerkt om te komen tot een beheerstichting in de lijn van de huidige BSV in Bodegraven. Hierover was overeenstemming bereikt. Echter dit rapport is nooit bij de raad terechtgekomen om te worden bediscussieerd, omdat het College zich er “niet in kon vinden”. Terecht is door ons gezegd in de commissievergadering dat hierin de basis ligt van de problematiek. Immers een jaar lang werken aan een rapport naast je andere vrijwilligerswerk voor je sportvereniging en dan moeten constateren dat er niets mee wordt gedaan, is ronduit frustrerend.

Wij hebben de oplossing aangedragen. Begrijpen dat de Bodegraafse clubs na het voorstel gelezen te hebben denken dat het naar de Reeuwijkse clubs toe nu dubbel op is in plaats van gelijk trekken: de kleedaccommodaties voor €1 krijgen en geld toe om ze op te knappen of andere compensaties. Daarom hebben wij al in maart gezegd dat er geen harmonisatie mogelijk is zonder geld. Ook de Bodegraafse accommodaties moeten dan up to date kunnen worden gemaakt. In de begroting van 2018 zou hiervoor ruimte moeten worden gevonden. Hierna zou dan het beheermodel verder kunnen worden uitgewerkt dat vanaf 2021 moet gaan gelden op volledig gelijke voet voor zowel de Bodegraafse- als de Reeuwijkse Buitensport.

De coalitiepartijen zijn nu akkoord gegaan met de voorstellen. Er is wel aangedrongen op een langere tussentijd tot aan de raadsbehandeling om nog een keer met de verenigingen in gesprek te gaan. We zullen zien wat er nu gaat gebeuren.

Wilt u de volledige bijdrage lezen van de VVD-fractie uit de commissie Samenleving? Ga dan naar onze website www.vvdbodegravenreeuwijk.nl.

Wilt u de totale bespreking rond dit onderwerp volgen, ga dan naar de gemeentelijke website en klik onder de Gemeenteraad de live-uitzendingen aan. Bij die van 17 november komt u dan op de agenda van de Commissie Samenleving bij het punt van de Harmonisatie Buitensport.