"Avond geslaagd, het was vooral geen VVD-onderonsje, maar actief en gezellig samen in gesprek!"

“Wij willen niet zomaar een lokale partij zijn die vooral roept hoe goed ze het doen. Liever gaan wij actief met onze inwoners aan de slag om te luisteren wat zij als een probleem ervaren binnen onze gemeente”, aldus het team dat binnen de lokale VVD verantwoordelijk is voor de organisatie van het eerste Liberaal Politiek Café dat gisteravond plaatsvond in ’t Reeuwijks Wijnhuis aan de Miereakker in Reeuwijk. Een aantal maanden geleden stelde de lokale VVD-fractie een vraag aan onze burgemeester over het aantal woninginbraken binnen onze gemeente. Was er nu sprake van een daadwerkelijke toename of voelen onze burgers zich op het moment een stuk onveiliger? Hetgeen voor de VVD al voldoende verontrustend zou zijn. Nadat bleek dat de gemeente actief aan de slag zou gaan met een voorlichtingsoffensief rondom de donkere dagen, ontstond het idee om met de organisatie van het eerste Liberaal Politiek Café aan te sluiten op dit thema. Het uitgangspunt van deze Cafés is voor de VVD eendimensionaal. Ze moeten binnen onze gemeente een laagdrempelig en maandelijks platform gaan vormen, waarmee de democratie vooral terug wordt gebracht, vanuit het gemeentehuis naar onze burgers. Daar waar ze gewoon thuishoort.

“Daarom stelden wij onszelf als politieke partij één duidelijke vraag: ‘Wat is nu de mening van onze inwoners? Is preventie een kwestie van ‘meer blauw op straat’ of vinden zij dat de burger zelf  hierin ook een verantwoordelijkheid heeft. Bijvoorbeeld  door te kiezen voor beter hang- en sluitwerk?”,  vervolgt de organisatie.

“Bovendien hebben wij als lokale politieke partij met een sterke landelijke ondersteuning het enorm voordeel dat het voor ons heel eenvoudig is om de Tweede Kamer naar Bodegraven-Reeuwijk te halen!”

De uitnodiging aan Ockje Tellegen, die als VVD-kamerlid verantwoordelijk is voor de portefeuille Politie en Veiligheid’ lag dan ook voor de hand. Daarbij heeft Ockje een verassend verfrissende kijk op de huidige politiek, die veel burgers aanspreekt.

Als lokaal ‘tegengeluid’ had de VVD Marcel Bosch en Rina Hampel uitgenodigd, die vanuit het wijkteam Bodegraven-Zuid nauw zijn betrokken bij de opzet van verschillende initiatieven op het gebied van wijkpreventie.

Vandaar ook het verzoek van Ockje Tellegen om een bezoek te brengen aan de wijk Broekvelden, waarbij Ockje onder begeleiding van wijkagent Hans Hazeborg uitgebreid op de hoogte werd gebracht van de bijzondere en effectieve aanpak door dit wijkteam. “Inspirerend en een voorbeeld”, was het commentaar van Ockje, die haar reactie voorzette door vast te stellen dat deze wandeltocht door de wijk een beter inzicht geeft in wat er leeft, dan een stapel stoffige dossiers.

Het gesprek ging later verder in ’t Reeuwijks Wijnhuis, waarbij iedereen uitgebreid aan het woord kwam om zijn/haar visie en zorgen naar voren te brengen. Een effectieve manier om korte lijnen te leggen tussen burgers en de politiek, waarbij af en toe ook opmerkelijke verschillen naar voren kwamen.

De organisatie was na afloop tevreden: “Het mocht vooral geen VVD-onderonsje worden, maar een ontspannen avond met een goed gesprek en dat is zeker geslaagd! Niet in de laatste plaats dankzij de gezellige locatie van ’t Reeuwijks Wijnhuis.

Even een weekendje rust en dan hard aan de slag voor het volgende Liberaal Politiek Café op 8 maart in Bodegraven, waar niemand minder dan minister Jeanine Hennis komt speeddaten met iedereen die graag met haar in gesprek wil. Voor meer informatie of een uitnodiging: Like & volg de facebookpagina ‘Liberaal Politiek Café’. Of volg ons op Twitter: Vvdbodegravnreeuwijk