Toch een 50-meterbad?

In de raadsvergadering van 27 september is een besluit genomen over het nieuw te bouwen zwembad in Bodegraven. Hoewel de koers van het college en de coalitie zich leek te richten op de zogenaamde "markt" variant, wijzigde de koers gedurende de vergadering. De VVD maakte zich ernstige zorgen over de exploitatie van deze variant en of gebruikers en verenigingen dit als een bad konden beschouwen waar men achter kon staan. Veel van de wensen uit ons onderzoek onder de inwoners en verenigingen waren hierin namelijk niet terug te vinden.

Begon de avond nog met een in beton gegoten voorstel, langzaamaan brokkelde het beton af en bleek er, met name bij het CDA en SGP ruimte om tot een oplossing te komen en in beweging te komen naar de oppositie. Hierop nam VVD-er Gerrit van Eijk het voortouw om tijdens een schorsing met een breed gedragen voorstel te komen. Hierop kwamen de partijen snel nader tot elkaar.

Zo is er besloten dat er ruimte is in het budget en het ontwerp van het bad. Was er eerst nog sprake van een buitenbad van 10 x 20 meter met een diepte van 1 meter, nu is er besloten dat het 50 meter buitenbad in principe behouden blijft als de technische staat dit toelaat. Dit was een heel grote wens van de gebruikers, een inzetpunt van de VVD en dus een  absolute winstpakker! Mocht de technische staat dusdanig zijn dat het bad gesloopt moet worden dan komt er minimaal een bad van 25 x 30 meter met een diepte van 2 meter voor terug. Buiten komt ook een peuterbad terug. Binnen komt een volwaardig wedstrijdbad en een doelgroepenbad waarin de temperatuur makkelijker geregeld kan worden. Tevens komt er een groter peuterbad dan het hoekje wat De Kuil nu heeft.

De gebruikers en verenigingen mogen nog input geven over de afmetingen van alle baden zodat ook die wensen niet 100% vast staan en er naar een optimale variant toegewerkt kan worden.
Er kan dus nog wat verschuiven in het uiteindelijke proces maar dan wel ten goede van de wensen van de gebruikers. Voor zwembad De Fuut komt een afzonderlijk voorstel en gaat de wethouder in gesprek met de bestuurders van De Fuut.