VVD stelt uitbreiding koopzondagen veilig

Woensdag stond de winkeltijdenverordening op de agenda. Een gevoelig thema, waar na onderhandelingen met wederzijds respect vooruitgang geboekt is. En vanaf nu is het nieuwe beleid een feit.

Met name de openstelling van de perifere gebieden was een speerpunt uit ons verkiezingsprogramma. De winkels in de periferie (bouwmarkten, keukenzaken en een motorzaak) ondervinden veel hinder van concurrentie met omliggende gemeenten. Zij kunnen vanaf 1 oktober eindelijk het hele jaar door op zondag open.

Het volledig vrijgeven van de winkeltijden was helaas nog een brug te ver, maar dat neemt niet weg dat we ook voor de andere winkelgebieden een verbetering hebben kunnen bewerkstelligen. Daar worden de 8 koopzondagen niet langer van hogerhand opgelegd, maar kunnen de ondernemers in onderling overleg de door hen gewenste dagen vaststellen. Zo komt een eind aan de onvrede over ‘ongunstige’ koopzondagen.

Onze fractievoorzitter Willem Zuyderduyn is tevreden met het resultaat: “Het vandaag aangenomen voorstel is een compromis met respect voor alle inwoners van onze gemeente. Omdat het een principiële kwestie is, zul je met welke stap dan ook mensen teleur moeten stellen. Wat ons betreft is de huidige stap er een in de goede richting, en gegeven de verhoudingen is dit ook het maximaal haalbare.”

Oppositiepartijen PvdA, D66 en BBR dienden nog wel een amendement in om de tijden volledig vrij te geven. Zij gaven aan blij te zijn met de stap in de goede richting, maar dat ze het nog maar zo’n kleine stap vonden tot een volledige openstelling, dat ze liever gelijk alles open gooiden. Willem waardeerde die boodschap: “Als zij zo helder uitspreken dat dit een stap in de goede richting is, dan dank ik ze voor het compliment. Wij  hebben ons er als VVD hard voor gemaakt, en we zijn er in geslaagd deze stap vooruit te maken. En het houdt hierbij nog niet op, want er wordt gewerkt aan een experiment voor verdere verruiming in Reeuwijk-Brug. Als dat een succes blijkt, kunnen we wellicht in een volgende raadsperiode naar een volledige openstelling gaan.”

Het amendement werd uiteindelijk enkel door de oppositiepartijen zelf gesteund, het raadsvoorstel werd door 16 van de 23 raadsleden aangenomen. Een mooi succes van de VVD voor de ondernemers en bewoners in onze gemeente, en wat ons betreft (gelet op het komende experiment) een opmaat naar verdere vrijheid.