Oproep: minder verkeersborden in Bodegraven-Reeuwijk

Begin december was in diverse kranten te lezen dat in Nederland een hoop overbodige verkeersborden zouden staan, om niet te zeggen een woud van verkeersborden waarin de weggebruiker door de bomen het bos niet meer ziet. Minstens 1 op de 6 verkeersborden zou overbodig zijn, en een grote opschoonactie door wegbeheerders zou een goede zaak zijn, zo stelden HR Groep, VVN en CROW. Aan dat toch al aardige rijtje afkortingen wilden wij met groot genoegen de VVD toevoegen.

Een belangrijk argument om het aantal borden te verminderen, is het feit dat uit wetenschappelijk onderzoek naar voren komt dat 80 tot 85% van de verkeersborden niet eens wordt opgemerkt door weggebruikers.

Hoe het ook kan, laten de gemeenten Ooststellingwerf, Sint Anthonis en Borsele zien. Daar heeft het verwijderen van alle verkeersborden geleid tot forse besparingen, een fraaier straatbeeld en een vergroting van de verkeersveiligheid.

Zodoende heeft ons raadslid Robin Kersbergen aan wethouder Oskam (openbare ruimte) gevraagd of hij ook in Bodegraven-Reeuwijk kansen zag om zoveel mogelijk borden te verwijderen, en daarbij te beginnen met de borden die niet in het RVV staan (en dus geen juridische werking hebben). De wethouder antwoordde enigszins gereserveerd, maar zegde wel toe dat dit wel opgepakt zou worden.

Wat Robin betreft positief: “Het is goed te horen dat de wethouder hier serieus mee aan de slag wil. Het lijkt vaak een kwestie van gemak: we plaatsen een bordje omdat ze in het standaardontwerp staan, of zodat wij niet aansprakelijk zijn als er iets mis gaat. Maar is het ook echt nodig?” Hoe het wel moet, lijkt voor de hand liggend, maar het blijft goed om het te benoemen. Robin: “We zouden er goed aan doen om het verkeer zo in te richten dat de bedoeling uit de weg zelf spreekt. Het is een illusie dat we met een bordje ‘verboden voor ongevallen’ alle onveilige situaties op zouden kunnen lossen. En dat geldt ook voor het merendeel van de andere borden.”