Groen licht voor herinrichting Raadhuisweg-Zoutmansweg!

Dat de manier waarop de Raadhuisweg en de Zoutmansweg ingericht moeten worden geen uitgemaakte zaak was, hing al langere tijd boven de markt. Maandenlang is er over gesproken in een klankbordgroep, en er is ook een langlopende proef met parkeervakken en barriers. En het wasNiet voor niets dat het college er na de raadsvergadering van 10 oktober voor koos om het besluit aan te houden, en nog wat uitgebreider onderzoek te doen. Naast de toen voorliggende variant met fietsstroken van 1,50m werden alternatieve opties verkend en getoetst op haalbaarheid, veiligheid en kosten.

Hoewel het college redelijk overtuigd was van de uitkomsten van het extra onderzoek en zich op 19 december voor een geoptimaliseerd plan had uitgesproken, werden we op de inspraakavond van 16 januari geconfronteerd met een groot aantal insprekers. Enerzijds mensen die vele uren hadden besteed door deel te nemen in het participatietraject, anderzijds mensen die erg bezorgd waren over het verdwijnen van het fietspad. Ook de commissievergadering van 23 januari beloofde weinig goeds voor een eensgezind besluit. Maar liefst tweeëneenhalf uur werd er gedebatteerd over het voorliggende inrichtingsvoorstel, en er waren tal van twistpunten. De hoge kosten, de forse verkeersintensiteit, de veiligheid voor fietsers en het al dan niet respecteren van de uitkomsten van het proces met de klankbordgroep. Een beetje pessimist had er weinig van verwacht voor de volgende week, maar gelukkig hebben we als politiek het tegendeel kunnen bewijzen.

Amendement
Omdat geen van de partijen zich écht kon vinden in het voorliggende voorstel, de zogeheten 'variant B' met een kostbare verbreding van de rijbaan naar 6,50m en aan weerszijden fietsstroken van 1,70m breed, kondigden diverse partijen aan dat zij aan een amendement werkten om het voorstel bij te buigen naar een acceptabele oplossing. Voor de VVD-fractie stonden hierbij drie aspecten voorop: zo min mogelijk afbreuk doen aan de inbreng van de klankbordgroep, een oplossing die zijn geld waard is en een veilige situatie waar alle weggebruikers zich prettig bij voelen. Onze insteek was om te gaan voor het oorspronkelijke voorstel (Variant A), maar om het pad in stand te houden met fysieke maatregelen om de kruisingen veiliger te maken. Wij hechtten echter ook grote waarde aan circulatiemaatregelen om de verkeersintensiteit verder terug te dringen, het aanvullende onderzoek gaf immers aan dat de situatie in alle voorgestelde varianten ontoereikend was met de huidige drukte.

Na de commissievergadering zijn we met diverse partijen in gesprek gegaan, om te kijken of we nader tot elkaar konden komen. Met name in een aantal constructieve gesprekken met het CDA en de SGP kwamen wij met de gedachte van een fasering. Daarbij zou in eerste instantie het fietspad in ere hersteld worden, zodat er een eenduidige situatie zou komen en de zorgen over de fietsveiligheid bij velen zouden zijn weggenomen. Vervolgens zouden alle onomstreden maatregelen worden uitgevoerd om het dorpse karakter van de route te versterken en de route 'netjes' te maken t.o.v. de rommelige proefopstelling. Daarnaast wordt op basis van de vele suggesties die zijn ingebracht gewerkt aan het terugdringen van de verkeersintensiteit. Als deze dan uiteindelijk over de hele route onder een acceptabel niveau (de 4.700 motorvoertuigen per dag uit het verkeerscirculatieplan 2014) is gebracht, kan overwogen worden om definitief om te schakelen naar fietsstroken en het huidige fietspad in te richten als wandelpad.

Hoe nu verder?
Nu het besluit genomen is, komt er weer rust in het proces en weet iedereen waar hij aan toe is. Wij zijn er van overtuigd dat op deze manier de beide uitersten in de discussie zijn samengebracht in een plan waar iedereen mee kan leven. De wethouder kan nu dus aan de slag. Er zal zo spoedig mogelijk een kentekenonderzoek gehouden worden om in kaart te brengen hoe de verkeersstromen precies lopen. Na 2016 zijn namelijk enkel slangtellingen gehouden, en die geven alleen aan hoeveel verkeer er op een punt rijdt. Daarnaast worden de vele aangedragen suggesties tegen het licht gehouden, en waar dat kan zo snel mogelijk gerealiseerd.