VVD bekent géén kleur: alle kleuren van de regenboog horen erbij!

© Paul Engels / KOBR

Bij de VVD hebben we het regelmatig over de liberale principes die wij als uitgangspunt zien voor ons doen en laten in de politiek. Veel van die uitgangspunten zijn inmiddels zo breed verspreid in de maatschappij, dat je er eigenlijk niet meer bij stil staat. Maar toch wil dat niet zeggen dat alles vanzelf goed gaat. Volgens een zekere definitie houdt liberalisme in: zo veel mogelijk vrijheid van het individu zolang hij de vrijheid van anderen niet beperkt. Helaas zien we toch nog te vaak dat in Nederland de vrijheden van anderen worden aangevallen. Zoals de vrijheid om te zijn wie je bent, te uiten wat je voelt en uit te spreken voor wie je liefde voelt. Ongeacht of dat een man of een vrouw is. Voor de VVD is dat onacceptabel. Iedereen krijgt de vrijheid om te vinden wat hij vindt, maar daar hoort wel het respect bij voor mensen die een andere mening zijn toegedaan, of die gevoelens hebben die niet stroken met bepaalde 'leefregels'.

Daarom hoefden wij ook geen seconde na te denken om het initiatief van D66 en Burgerbelangen voor deze motie te ondersteunen. Voor ons is het belangrijk dat juist de gemeente, als meest nabije overheid, uitdraagt dat iedereen er mag zijn. Want ook in Bodegraven-Reeuwijk bereiken ons soms pijnlijke verhalen van ruzies en uitsluiting. Daarom hebben we het college bijna raadsbreed opgeroepen om een laagdrempelig meldpunt te bieden voor discriminatie en zich in te zetten voor het bevorderen van veiligheid, weerbaarheid en sociale acceptatie van LHBTI'ers in onze dorpen. Hiervoor zou de gemeente samenwerking moeten zoeken met scholen, sportverenigingen en maatschappelijke organisaties.

De burgemeester gaf aan de meeste zaken over te kunnen nemen, echter toetreding tot het project Regenbooggemeenten leek hem niet haalbaar vanwege het gebrek aan ambtelijke capaciteit. Wel zal voortaan op coming outdag de regenboogvlag worden gehesen als signaal naar de buitenwereld. Om die signaalfunctie nog wat verder te versterken hebben wij de burgemeester ter gelegenheid van het aannemen van de motie een regenboogstropdas overhandigd.