Reactie VVD op inspraak over migrantenhuisvesting

De fractie van VVD Bodegraven-Reeuwijk heeft tijdens de inspraakraad van woensdag 7 maart aandachtig geluisterd naar de inbreng van  een aantal betrokken inwoners van onze gemeente aangaande de huisvesting van arbeidsmigranten.

Hoewel nogmaals aan de vele aanwezigen duidelijk is gemaakt dat er echt een nieuw proces gestart is en dat er hierbij niet over locaties is gesproken, zijn de inwoners er duidelijk niet gerust op. De vele WOB-verzoeken stemmen de VVD Bodegraven-Reeuwijk niet vrolijk. Tevens zijn hiaten in de tijdlijn en het beperkt delen van wel bekende informatie grondslag voor een ernstig gebrek aan vertrouwen in het nieuwe proces vanuit de inwoners. In een eerder stadium heeft de VVD Bodegraven-Reeuwijk schriftelijke vragen gesteld over het aantal WOB verzoeken.

Hoewel veel beslissingen uit dit proces dateren vanuit een vorige raadsperiode en een vorig college, zijn wij van mening dat beslissingen van toen schade hebben toegebracht aan het vertrouwen maar ook aan de positie van de raad om destijds de controlerende taak goed uit te kunnen voeren.

Wij zijn van mening dat voor het verdere proces gesprekken tussen gemeente en inwoners vastgelegd moeten worden en dat gesprekken tussen gemeente en commerciƫle partijen genotuleerd dienen te worden en openbaar beschikbaar te dienen worden gesteld in een digitaal dossier.

De huisvesting van arbeidsmigranten vraagt om helderheid en handhaving. De VVD wil een nieuwe aanpak van het migrantenhuisvestingsvraagstuk die start met openheid over het arbeidsmigrantenhuisvestingsdossier en een heldere doelstelling voor de huisvesting van de doelgroep. Daarnaast roept de VVD het college op om serieus te gaan handhaven in de strijd tegen illegale kamerbewoning.