De VVD is sinds jaar en dag vóór een goede bereikbaarheid van Bodegraven-Reeuwijk en tégen het verspillen van belastinggeld. We waren dan ook niet erg blij om te zien dat de provincie een maatregel heeft weten te verzinnen die hier recht tegenin gaat. Zonder dat er een redelijkerwijs te beredeneren noodzaak voor is, heeft men de tweede rijstrook voorzien van een verdrijvingsvlak. Ons raadslid Frank Rijkaart is er helder over: 'Het lijkt de laatste tijd wel mode om oplossingen te zoeken zonder te bedenken of er wel een probleem is. Deze maatregel is er een schoolvoorbeeld van: iedereen die wel eens in Bodegraven komt, ziet dat deze rijstroken bedoeld zijn als opstelruimte voor brugopeningen. Dit gaat er geheid voor zorgen dat de rotondes straks veel sneller vol staan.'
Op de website van het AD was te lezen dat een woordvoerder van de provincie aangaf dat de tweede strook niet meer nodig was omdat de weg sinds de aanleg van de N11 rustiger zou zijn geworden, en dat het meer veiligheid voor onderhoudspersoneel zou bieden. Rijkaart is hierover verbaasd: 'Alle keren dat er werkzaamheden waren, is dit keurig opgelost met afzettingen en een verkeersregelaar. Ik zie niet in wat er veranderd is waardoor dit nu ineens niet meer zou kunnen.' Zijn collega verkeer, Robin Kersbergen, vult aan: 'Daarnaast klopt er weinig van de uitspraken over de verkeersdrukte. De Crolesbrug was nooit onderdeel van een doorgaande route, en bedient bovendien heel andere verkeersstromen dan de N11. Daar komt bij dat het in de 15 jaar dat de N11 er ligt, de Crolesbrug juist drukker is geworden. Het is nog altijd een relatief rustige weg, maar die 80 à 100 meter was belangrijk om de rotondes vrij te houden.'
Rijkaart en Kersbergen hebben nu vragen gesteld aan het College. Zij willen weten voor welk probleem dit een oplossing is, of de provincie de gemeente vooraf heeft geïnformeerd en wat de reactie van de gemeente op deze ogenschijnlijk nutteloze en overbodige maatregel gaat worden.