VVD tevreden met energieparagraaf provinciaal coalitieakkoord

Bijzonder goed nieuws voor Bodegraven-Reeuwijk: in het provinciale coalitieakkoord is afgesproken dat er geen windmolens in het Groene Hart komen. De door voorstanders voorspelde draai in het beleid is daarmee uitgebleven.

Provincie: géén windmolens in het Groene Hart

Afgelopen woensdag is het Provinciale coalitieakkoord 2019-2023 gepresenteerd door VVD, CDA, CU/SGP, PvdA en GroenLinks. Robin Kersbergen stelt: “Met dit akkoord worden wat ons betreft de goede lijnen van de afgelopen jaren doorgezet. Zeker voor wat betreft het energiebeleid. Het behoud van de landschappelijke kwaliteiten van het Groene Hart en Bodegraven-Reeuwijk gaat ons als VVD bijzonder aan het hart. Wij zijn dan ook erg blij dat de plannen voor windmolens in het Groene Hart van tafel kunnen.”

Gesuggereerde koerswijziging blijft uit

De afgelopen twee jaar ging het regelmatig over plannen voor de energietransitie. Zowel in de gemeente Bodegraven-Reeuwijk als in de regio Midden-Holland werd gefocust op energie uit wind en zon. “Wij hebben er op gewezen dat de plannen voor tientallen windmolens van 180 meter hoogte waren niet alleen onwenselijk zijn, maar ook haaks staan op het ruimtelijk beleid van de provincie. Met het gesloten akkoord is dit bevestigd. Onze fractie heeft er vaak voor gewaarschuwd dat een koerswijziging in de provincie geen zekerheid was, en daarom gepleit voor het meenemen van andere CO2-arme technologieën.”

Alternatieven nodig

Door het gesloten akkoord zijn gemeenten nu genoodzaakt het gat door het wegvallen van windenergie anders in te vullen. “Geothermie en waterstof zijn in het provinciaal akkoord al benoemd. Maar ook het kijken naar de haalbaarheid van kleine (bio)gascentrales met CO2-afvang, kernenergie of energieopwekking uit afval of biomassa verdient wat ons betreft een serieuze plek in de zoektocht naar schone energie. Daarnaast blijft wat ons betreft de inzet op het gebied van zonnepanelen zoals benoemd in het akkoord ‘Samen, duurzaam gezond’ ongewijzigd.”