Beter inzicht met gewijzigde wijk en buurtindeling

In de raadsvergadering van 27 januari heeft Robin Kersbergen namens de VVD een initiatiefvoorstel gelanceerd. Als gemeente komen er steeds meer ingewikkelde dossiers op ons pad, en om als raad goed te kunnen sturen hebben we de juiste inzichten en cijfers nodig. Veel van die cijfers worden door het CBS verzameld en vervolgens weer verder verwerkt. Echter de gebiedsindeling in wijken en buurten wordt niet door het CBS, maar door de gemeenten zelf vastgesteld. En daar ging het een en ander mis. De buurtindeling was deels verouderd, te grofmazig en voldeed kort gezegd in diverse opzichten niet of onvoldoende aan de richtlijnen die het CBS geeft. Dat heeft invloed op de kwaliteit van de data die over onze gemeente verzameld wordt.

Zo was de wijk Weideveld nog onderdeel van het buitengebied ‘Zuidzijde’, valt de Reeuwijkse Poort als bedrijvengebied in een woonbuurt en zijn de meeste buurten in Bodegraven en Reeuwijk-Brug veel te groot qua aantal inwoners. Door de wijken op een passende manier (geografisch, omvang, functie en bouwjaar) op te knippen, wordt de kwaliteit van onze data beter. Dat is hard nodig, gezien de enorme uitdagingen die ons te wachten staan voor de warmtetransitie, maar ook het inzicht dat we zoeken in dossiers zoals jeugdzorg. Conform de gebruikelijke procedure werd het voorstel eerst behandeld in de raadscommissie.

Na enig ambtelijk overleg en het verwerken van tips en adviezen die naar voren kwamen bij de behandeling in de commissie Bestuur & Financiën is het gelukt om de eerste voorzet in het voorstel te verbeteren en te verfijnen. Na hard werken lag er in de raad van 24 maart een raadsvoorstel klaar. Na een reeks van complimenten van de andere partijen is dat voorstel unaniem aanvaard. Concreet betekent dit dat de deadline van 1 april is gehaald, zodat de nieuwe indeling per 1 januari 2021 kan worden doorgevoerd. Dat biedt mooie kansen voor diverse actuele dossiers, zoals het sociaal domein, de energietransitie en zaken als parkeerdruk.