Transitievisie Warmte

In de commissie ruimte van januari werden de uitgangspunten voor de transitievisie warmte besproken. Dit is een beleidsplan dat alle gemeenten in 2021 op moeten stellen, en waarin plannen uitgewerkt moeten worden om bestaande woonwijken van het aardgas af te halen. Als VVD hebben we een heldere boodschap gebracht: het doel moet niet per se zijn om van het gas te gaan, en onze inwoners mogen er niet op achteruit gaan in wooncomfort of geconfronteerd worden met torenhoge kosten. Uiteindelijk is het belangrijkste doel om tegen zo laag mogelijke kosten zo veel mogelijk CO2 te besparen. Dat kan op diverse manieren, bijvoorbeeld met warmtepompen of warmtenetten. Maar ook met hybride oplossingen (een kleine gasketel voor piekmomenten) is een aanzienlijke CO2-reductie mogelijk terwijl de investeringskosten fors lager liggen. Daarnaast biedt een lagere investering nu ook de kans om versneld over te stappen op nieuwe technieken die we nu nog niet kennen.

Een belangrijk principe voor ons is dat de situatie in bestaande gasvrije wijken op orde is voordat we massaal alternatieven gaan doorvoeren. Dat betekent een permanente oplossing voor de problematische situatie met het WKO-systeem in de wijk Weideveld, aandacht voor schadegevallen bij boringen naar aardwarmte en rechtszekerheid bij een collectieve oplossing. Kortom: wat ons betreft moet er nog heel wat gebeuren voordat er iemand van de gemeente bij u thuis een voet tussen de deur zet en de CV-ketel er uit komt slopen. Een warm en comfortabel huis is een basisrecht!