Zwembad de Kuil

Eind april was de overdracht van het nieuwe buitenzwembad in Bodegraven. Een proces van vele jaren om tot de bouw te komen van een nieuw zwembad voor onze gemeente. Als een van de eerste grote projecten heb ik dit opgepakt, nog in de tijd dat ik commissielid was onder de leiding van Gerrit van Eijk.

Voor wie de geschiedenis niet kent: Zwembad De Kuil was aan vervanging toe. Er stond net zoveel water in de machinekamer als er in het peuterbad zat. Tijd voor wat nieuws dus. Ik heb een onderzoek gedaan en de wensen van inwoners, banenzwemmers,  recreanten, sporters en sportverenigingen verwerkt in een soort “raadsprogramma van eisen”. Die bevindingen heb ik vervolgens als commissielid toen ook kunnen presenteren aan de raad. Een unicum. Want iets dergelijks was tot die tijd nog nooit vertoond. Dat was voor veel mensen even wennen.

In een vergadering met een stevig debat werd voor de huidige variant gekozen. Iets wat tot vlak voor de vergadering nog helemaal niet zeker was. Zo zou het buitenbad terugkomen in een 1 meter diepe variant zonder duikplanken.

In een samenspel tussen Gerrit en mij kwam het uiteindelijk tot een politieke klap op het voorstel. Gerrit wist feilloos aan te voelen wanneer om een schorsing te vragen en binnen 5 minuten waren we eruit!

Het bad is schitterend geworden. Vooral de kleinsten gaan er goed op vooruit. Het buitenbad van 50 meter kon helaas echt niet worden behouden. Maar met een volwaardig 25 meter bad zijn we echt heel goed uit de wedstrijd gekomen. De volledige zijkant van het binnenbad kan open, en daarmee ben je heel flexibel bij wisselende weersomstandigheden.

Wel hebben we zorgen over de exploitatie. Het is geen geheim dat Optisport niet onze voorkeur genoot, maar dit was wel de partij die als winnaar van de aanbesteding uit de bus kwam.

Alle zorgen en aandachtspunten in het beheer van het contract hebben we aangegeven bij de wethouder en ambtenaren. Wij blijven scherp op het naleven van deze voorwaarden!

Wel mogen we trots zijn op de snelheid. Alhoewel 6 jaar een heel proces is … kunnen we wel zeggen dat het nog nooit ergens zo snel is gegaan: van idee tot oplevering.

Het is een schitterend zwembad, aan ons als raad de taak te borgen dat dat ook zo blijft.