VVD tevreden: entreeheffing milieustation in de prullenbak

Het afgelopen jaar is in Bodegraven-Reeuwijk veel te doen geweest over de €5,31 entree voor het afvalbrengstation die per 1 januari 2021 is ingevoerd. Het entreegeld was bedoeld om storten door bedrijven te ontmoedigen, maar tegenstanders vreesden dumpingen en zagen er vooral een lastenverhoging in.

In de lokale politiek heeft met name de VVD zich steeds tegen de maatregel verzet, en de liberalen lijken nu aan het langste eind te trekken. Het college heeft namelijk op 14 september besloten dat het entreegeld per 1 januari 2022 weer wordt afgeschaft.

Fractievoorzitter Robin Kersbergen reageert tevreden: "We hebben het afgelopen jaar meerdere keren geprobeerd om deze maatregel van tafel of aangepast te krijgen. Als we afvalscheiding willen bevorderen, helpt het niet om drempels op te werpen. Dat irriteert inwoners alleen maar."

Hij verwacht overigens niet dat de afvaldiscussie hiermee klaar is: "De hoge kosten voor afvalverwerking blijven voor ons een zorgpunt, want de misgelopen inkomsten worden nu weer in het vastrecht verwerkt. Uit de begrotingsscan die we recent kregen, komt naar voren dat afval in onze gemeente 24% duurder is dan in vergelijkbare gemeenten. Wij willen meer inzicht in de kosten, zodat we weten waar op bespaard kan worden. Dus we blijven scherp letten op de afvalkosten."