Coalitieakkoord "Eerlijk aan de slag"

Het coalitieakkoord "Eerlijk aan de slag" is definitief. Voor de periode 2022-2026 zetten we in op een aantal voor de VVD belangrijke thema's.

Het coalitieakkoord "Eerlijk aan de slag" staat voor realisme in:

1. het sociaal domein,
  2. het Evertshuis,
  3. de gemeentelijke organisatie,
  4. de klimaatambities en
  5. de gemeentefinanciën.

Ten aanzien van het sociaal domein wordt de ingezette koers doorgezet. Een verbetering van de financiële gang van zaken zal niet moeten komen uit verdere besparingen maar uit een eerlijkere bijdrage vanuit het gemeentefonds.

Het Evertshuis kost de gemeente enige tonnen per jaar, mede omdat de organisatie de huur niet kan opbrengen. Met het terugbrengen van het klant contact centrum naar het gemeentehuis wordt een begin gemaakt met de normalisatie van de relatie.

De gemeentelijke organisatie leidt al jaren tot vragen van inwoners, bedrijven, maatschappelijke organisaties en de politiek. Gebleken is dat zelfsturing in de huidige vorm niet optimaal werkt. Hoewel het ongebruikelijk is dat de politiek zich bemoeit met de ambtelijke organisatie kiezen we voor meer structuur en coördinatie.

De realisatie van onze klimaatambities loopt achter bij de doelstellingen. We kiezen ervoor de doelstellingen in lijn te brengen met het rijksbeleid, maar houden de ambitie om 5% meer te doen.

De gemeentefinanciën zijn al jaren een bron van zorg. We zetten in op verlaging van het niveau van de investeringen, beheersing van de kosten en  stellen onderhoudsbegrotingen scherper, maar ontkomen niet aan het verhogen van de lasten voor burgers en bedrijven.  Voor de hoogte van de OZB kijken we met name naar omliggende gemeenten en het landelijk gemiddelde.

Beleidsmatig zetten we in op extra ruimte voor wonen en bedrijvigheid. Natuurlijk blijven we ons hard maken voor de Bodegravenboog, veiligheid, goed onderwijs en aantrekkelijke recreatiemogelijkheden in onder meer het plassengebied voor zowel toeristen als onze eigen inwoners.

Eerlijk_aan_de_slag_-_Coalitieakkoord_2022-2026.pdf