Bijdrage begroting

Voorzitter, Het college schrijft in de aanbiedingsbrief van de programmabegroting: we staan met elkaar aan het begin van een lange en zware tour en die fiets-parallel zie ik. Toen ik met vrienden op vakantie was in het oosten van het land vroeg ik aan de eigenaar van het pensionnetje: Is de fietstocht ook een beetje te doen? Hij antwoordde: jawel, maar aan hard trappen heb je niets, je moet op tijd vertrekken! Voorzitter ik kan mij voorstellen dat partijen terugdeinzen om nu door te pakken. En die logica begrijpt de VVD. Ook wij hebben zorgen over de lastenverhogingen. Zeker in een tijd die voor veel ondernemers en inwoners niet gemakkelijk is.

Maar op basis van het aan het begin van dit jaar door het college opgestelde Herstelplan komen we tot de conclusie dat naast bezuinigingen en versterkingen van de organisatie ook lastenverhogingen noodzakelijk zijn om onze primaire doelen te bereiken. Die doelen, gezonde gemeentefinanciën en een sterke gemeentelijke organisatie, vormen een uitgangspunt  voor deze  begroting en het zou naar onze mening van slecht ondernemerschap getuigen als het college nu niet doorpakt. Daar hebben we in de coalitie-onderhandelingen ook stevig op ingezet en we  willen er ook aan vasthouden.

Als Ondernemerspartij zijn we ons bewust van onze verantwoordelijkheid voor het ondernemersklimaat. Daar horen belangrijke elementen bij zoals bereikbaarheid van bedrijventerreinen, veiligheid, huisvesting van werknemers, beschikbaarheid van nieuw uitgeefbare kavels en natuurlijk ook de lokale lasten. De lastendruk is dus slechts een onderdeel van het vestigingsklimaat. Voor sommige ondernemers is het veel belangrijker om de juiste ambtenaar te spreken. Of de doorlooptijd voor een vergunning te verkorten. Of vlot reactie te krijgen op een gewenste aanpassing van het bestemmingsplan. Of een ambtenaar te spreken krijgen die vorig jaar al in dienst was.

En in dat opzicht zijn ondernemers net inwoners. Want ook onze inwoners hebben soms te maken met in hun ogen onduidelijke en onlogische uitvoering van werkzaamheden, wijzigende tijdschema's en wachtlijsten. Over de Raadhuisweg in Reeuwijk heb ik bijna net zo vaak complimenten gekregen als de vraag of die door alle wijzigingen niet veel te duur is. En natuurlijk hebben veel inwoners weinig te maken met de gemeente. Ja, de belastingen en het ophalen van vuilnis zijn zaken waarvoor je met de gemeente te maken hebt, maar beide worden uitgevoerd door Verbonden partijen: in dit geval de BSGR en Cyclus. En in hoeverre de gemeente altijd op de regisseursstoel zit is onduidelijk.

Het college schrijft in de begroting dat wordt samengewerkt op de gebieden van sociale zekerheid, gemeentelijke belastingen, bouw en woningtoezicht, milieu, gezondheidszorg, afvalinzameling, veiligheid, verstevigen van onderlinge samenwerking, inkoop en archief.
En het doel van het college is om meer proactief en vanuit een visie met onze verbonden partijen om te gaan.

Voorzitter dat klinkt prima maar als we ons concentreren op een kwalitatief goede uitvoering dan is er meer nodig dan het over de schutting gooien van gemeentelijke taken. Stevig contract management met duidelijke prioriteiten vergt een sterke eigen organisatie. Bijvoorbeeld om het inkoopproces "Jeugd en WMO 2025" aan te sturen. Het college geeft hierover aan de keuzevrijheid te willen inperken en meer aandacht te willen geven aan preventie. Keuzevrijheid in de zorg is een groot goed maar tegelijk erkent de VVD dat meer dan 200 zorgaanbieders oncontroleerbaar is. Hoe weet je dat gefactureerde behandelingen ook daadwerkelijk zijn uitgevoerd? Dat is eigenlijk niet te doen. Ten aanzien van preventie, preventie mag geen blanco cheque voor hobby projecten worden, maar moet bijdragen aan een gezondere gelukkigere gemeenschap. Het ligt dus voor de hand dat uitvoeringsorganisaties ook kritisch geëvalueerd worden en dat aan de hand van die evaluaties ook wordt bijgestuurd.
Hoewel we als VVD de begroting in hoge mate steunen zijn er ook bij ons nog wel een paar punten van aandacht. Is het nodig om EUR 1,6 miljoen uit te geven aan aanpassingen van het gemeentehuis? Wat gaan we doen om ondermijning te voorkomen? Hebben we aan het einde van deze raadsperiode een beeld bij de bruikbaarheid van gericht cameratoezicht, bijvoorbeeld in de strijd tegen drugshandel, wietplantages op bedrijventerreinen, of het rijden met te zware voertuigen over B en C wegen? Stoppen we de chronische exploitatie tekorten in het Evertshuis? Letten we op de financiële risico's bij de ontwikkeling van het bedrijventerrein Zoutman West?  En hoe zorgen we dat duurzaamheid in al ons handelen op een realistische betaalbare wijze verankerd is? Zorgen we dat de Bodegravenboog op de kaart blijft?

Voorzitter als je op tijd vertrekt kun je tegenvallers hebben, maar als je te laat vertrekt heb je tegenvallers. ik denk dat we dat we dat gevoel allemaal herkennen. We staan aan het begin van een nieuwe raadsperiode met een college dat ambitie toont. Dat tijdig bijstuurt en dat hopelijk ook meevallers op zijn pad zal krijgen. Maar laten we als raad scherp blijven en ons niet laten verleiden tot uitstel.