Hobby-tuin (Column)

In april besprak de commissie Ruimte de subsidies om je tuin groener te maken, of in ambtenarentaal de “evaluatie subsidieklimaat adaptieve maatregelen”.

Misschien heeft u er nog nooit van gehoord, maar de gemeente verstrekt subsidie voor het plaatsen van een regenton of het aanleggen van een groen dak. De regenton draagt bij aan lagere piekbelastingen van het riool bij stortbuien, een groen dak tegen hitte stress en wateroverlast. Hitte stress en wateroverlast voorkomen zijn taken van onze gemeente. Dus helemaal raar zijn deze subsidies niet.

Ook gesubsidieerd was het verwijderen van tegels uit de eigen tuin. Daarover schrijft de ambtenaar: “Meerdere malen werd er een fors aantal m2 opgegeven in verhouding met de omvang van de tuin en werd deze hoeveelheid naar beneden bijgesteld nadat we om meer informatie hadden gevraagd.” Toezicht op een goede besteding van gemeenschapsgeld vindt de VVD daarom hard nodig. Naar aanleiding van de evaluatie is dit deel van de subsidies gelukkig geschrapt.

Maar hoeveel werk hebben de ambtenaren hier nu aan moeten besteden? Dat blijkt circa 300 uur. Als we rekening houden met de kosten van een werkplek en het salaris van de ambtenaar kom je als snel op 100 euro per uur, of een kostenpost van 30.000 euro. En hoeveel subsidie is er te verdelen? Dat wordt voor 2023 40.000 euro. De kosten van het werk om de subsidie te verdelen zijn dus bijna net zo hoog als de subsidie. Wat u daar tegen kunt doen? Maak het onze ambtenaren makkelijk en vraag subsidie voor een groen dak! En de gemeenteraad? Die moet zich de vraag stellen of dit een effectieve besteding is van uw belastinggeld. De gemeentelijke organisatie is geen hobby-tuin.

Deze column verscheen in de Kijk op Bodegraven-Reeuwijk.

KOBR.nl