Gelukkig Nieuwjaar!

Als de Kijk op 3 januari in uw brievenbus valt kunt u tevreden zijn. Niet omdat de bezorging van de Kijk op Bodegraven-Reeuwijk twijfelachtig is, maar omdat uw brievenbus oud en nieuw heeft overleeft. Nederland hecht aan het jaarlijkse feestje en gaf meer dan 100 miljoen euro uit voor eenspetterend begin van 2024. Ook in onze gemeente gaat oud en nieuw nooit onopgemerkt voorbij.

Vuurwerk afsteken wordt wel steeds verder gereguleerd. Voor deze jaarwisseling hebben 16 gemeentes een algeheel afsteekverbod ingesteld. Ook in Bodegraven-Reeuwijk is dat wel eens door partijen geopperd. Toch blijkt een afsteekverbod vooral symbolisch, want praktisch is het nauwelijks te handhaven. De lokale afsteekverboden staan ook bijna haaks op wat de meerderheid van de tweede kamer wil: geen verbod op vuurwerk, maar bestrijding van de illegale uitwassen.

Hoe zou onze gemeente op basis van de verkiezingsuitslag voor de Tweede Kamer naar deze vraag kijken? Ongeveer 65 procent van de in Bodegraven-Reeuwijk uitgebrachte stemmen was op landelijke partijen die tegen een vuurwerkverbod zijn. Het lijkt me dat de Tweede Kamer niet blind is voor de uitwassen, maar niet wil vervallen in het onnodig inperken van onze vrijheid. Daar kan ik me goed in vinden.

Voor Bodegraven-Reeuwijk vertaal ik het graag naar: vuurwerk moet leuk blijven voor iedereen en zeker voor onze hulpdiensten. Besteed aandacht aan veiligheid, koop vuurwerk lokaal en legaal en gun elkaar één keer per jaar om kind met de kinderen te zijn. Ik ben ervan overtuigd dat er dan geen aanleiding zal zijn voor de gemeenteraad om symboolpolitiek te gaan bedrijven.