Het interessante van het plan is dat er minimummaten worden vastgesteld waaraan zowel de gemeente als particuliere eigenaren zich moeten houden. Het zorgelijke is dat de matente beperkt zijn voor normaal recreatief gebruik van de watergangen.
In het plan worden 90 cm doorvaarthoogte en 150 cm doorvaartbreedte als minimummaten vastgesteld. Met name dat laatste is ook voor een bescheiden sloep veel te weinig. De gemeentelijke bruggen in bijvoorbeeld het Treebord, de Roland-Holstlaan en de ‘s Gravenbroekseweg zijn dan ook aanzienlijk ruimer bemeten. Er is dus zeker reden tot zorg alsbijvoorbeeld de doorvaartbreedte tot het minimum wordt beperkt.
Bestemmingsplannen zijn een juridische grondslag voor wat in de ruimtelijke praktijk moet en mag. Of het nu gaat over een uitbreiding van een horecagelegenheid, de bouw van een stal, plaatsing van een 100 meter hoge windturbine, of de aanleg van een woonwijk, voor deze zaken maakt de gemeente een bestemmingsplan. Het parapluplan Doorvaarthoogtes Reeuwijk-Brug lag tot 7 februari ter inzage. Tot die datum konden belanghebbenden zienswijzen indienen. Mocht u uwmoment gemist hebben, dan is het goed te weten dat het bestemmingsplan naar de commissie Ruimte gaat voor het inde gemeenteraad wordt behandeld. Ik voorzie nog veel werk voor de commissie.
Deze column verscheen in de Kijk op Bodegraven-Reeuwijk
Het bestemmingsplan is te vinden op de gemeente website.