Bijdrage voorjaarsnota 2024

In deze voorjaarsnota maakt het college de doelstelling om de schulden te verlagen waar. Maar voor onze inwoners rolt er toch een lastenverzwaring uit. Het vreemde is dat juist de verbetering van de schuldenpositie via een lagere rentelast uiteindelijk moet leiden tot lagere lokale lasten.

Maar voordat ik bij de lokale lasten kom loop ik graag eerst langs de beleidsvelden

1 Veiligheid

De VVD vind veiligheid belangrijk en waardeert de inspanningen van het college. Toch zijn risico’s bij evenementen niet uit te sluiten Een doel van team veiligheid moet altijd zijn het verstandig meedenken met maatschappelijke initiatieven. De VVD ziet op het gebied van veiligheid dat inwoners meedenken met de gemeente, het is aan de gemeente om ook mee te denken met de inwoners.

Wij verwachten deze wederkerigheid ook terug in het nieuwe Handhavingsplan.

 

2 Verkeer vervoer en waterstaat

Voor de VVD geldt dat bij verkeer ook gedacht moet worden aan bereikbaarheid en dan ook met de auto. Het beleid moet rekening houden met stijgend autobezit in met name Bodegraven centrum. Het college kan niet volstaan met de mededeling “als we parkeernormen laten vallen kunnen we bouwen”. De huidige parkeernormen worden ervaren als uiterst krap. Te weinig parkeerplaatsen leidt tot onnodige frustratie. Het zelfde gaat gelden bij onvoldoende laadpunten voor elektrische voertuigen. Voor veel inwoners is de auto een onmisbaar vervoermiddel. Daarom de oproep: College sluit je ogen niet voor de realiteit.

Klimaatadaptatie is belangrijk. Vergroening is daarbij een logische keuze. Maar als een extra pomp in een riool noodzakelijk is, dan kan daar net zo goed op gestuurd worden als een groen dak.

 

3. Economie

Dat we economisch regionaal samenwerken vinden we verstandig. Onze gemeente kent heel veel mooie bedrijven. Laten we daar ruimte voor houden. En laten we ook een eerlijk deel in de huisvesting van de noodzakelijke werknemers realiseren - binnen de afgesproken kaders.

4 Sport cultuur en recreatie.

Onze gemeente kent ruime recreatiemogelijkheden. Die moeten toegankelijk en breed bruikbaar blijven. De gemeente kan bijdragen met faciliteiten zoals een zwembad en een kunstgrasveld. Als VVD zijn we voor, maar laten we ook oog houden voor de alternatieven waar inwoners ook voor kiezen. Zwemmen kan in het zwembad, maar ook gewoon in de surfplas. Bewegen kan op een sportveld, maar ook wandelend en fietsend in de natuur. Wegen geschikt maken voor fiets of wandelrecreatie dient zowel een verkeersdoel als een maatschappelijk doel. Hetzelfde geldt voor cultuur: multifunctionaliteit zou centraal moeten staan. Voorlichting, vermaak en verrijking kunnen prima samen. Dat geldt ook voor het Evertshuis.

5 Onderwijs

De onderwijshuisvesting in onze gemeente is in hoge mate op orde, maar vraagt blijvend investeringen. In dat opzicht is flexibiliteit – de mogelijkheid om met gebouwen in te spelen op veranderende behoeften – misschien wel belangrijker voor de duurzaamheid dan Energielabel A. Het IHP biedt handvatten maar geen volledige uitwerking. De VVD gaat er vanuit dat er met de schoolbesturen wordt gekeken naar hoe de schoolgebouwen optimaal ontwikkeld kunnen worden.

6 Sociaal domein

Preventie in het sociaal domein heeft alleen zin in een beheerste omgeving. Zonder beheersing zullen we nooit weten of preventie heeft geholpen.

Dan het voorbeeld van de kosten van de jeugdzorg – EUR 1200 per dag en een behandeling van minimaal 3 maanden moet naar de mening van het college de raad doordringen van wat? Dat een traject ruim EUR 100k kost? Zouden we om tegenvallers in het Sociaal Domein te voorkomen niet ieder jaar 2 of 3 trajecten moeten inboeken? En via preventie het aantal trajecten terug te brengen?

De door het college aangekondigde versobering van de WMO acht de VVD verstandig. Zeker nu 17% stijging van het WMO gebruik wordt voorzien ondanks te inkomensafhankelijke bijdrage van de WMO.

Door de inkomensafhankelijke WMO wordt een extra opbrengst van EUR 200k begroot. Het blijft ongemakkelijk dat de gemeente door het Rijk de inkomenspolitiek wordt in-gerommeld en wat de VVD betreft blijven we hier kritisch op.

We zijn zeer effectief gebleken met de opvang van ontheemde Oekraïners. De rijksoverheid heeft woord gehouden en een ruimhartige regeling getroffen. Bodegraven-Reeuwijk heeft in de Reeuwijkse Poort een relatief probleemloze opvanglocatie gerealiseerd. Aan onze bereidheid om deze stap naar voren te doen houden we jaarlijks EUR 3 mln over, of EUR 85 per inwoner. Het spreekt voor ons vanzelf dat we deze meevaller zoveel mogelijk aanwenden om onze schuld af te lossen naar normale niveaus.

7 Volksgezondheid en Milieu

Een kleine structurele meevaller zien we bij de kosten van de afvalinzameling. We zijn er blij mee.

Maar in het hoofdstuk regionale energie strategie zit een kleine bom. De provincie geeft ons de kans om met zoekgebieden voor wind op land te komen en zo niet, dan wijst zij ze zelf aan. Daarmee lijkt de breed levende wens van de inwoners om geen windturbines in onze polders te plaatsen onder druk te komen. Voor de VVD blijft het uitgangspunt dat wij geen windturbines plaatsen, maar eerst het potentieel van zonne-energie volledig benutten.

8 Volkshuisvesting, RO en stedelijke vernieuwing.

Nu Rijk en Provincie in een wedstrijd verwikkeld zijn wie de woningmarkt het meest kan reguleren blijft er wat ons betreft maar 1 mogelijkheid over voor de gemeente: geef de markt kansen om te bouwen. Daarvoor voorziet de begroting in 1-2 fte extra. Een grotere gebiedsontwikkeling is Bodegraven Noord is wat ons betreft noodzakelijk.

Starters en jonge gezinnen moeten kansen krijgen, maar dat betekent niet automatisch dat we uitsluitend woningen voor jonge gezinnen moeten bouwen. Bouwen voor een vergrijzende bevolking is een verstandigere keuze. Via doorstroming op de woningmarkt levert het geschikte woningen voor alle doelgroepen.

Dan de financiën voor de inwoners.

Het kostendekkend maken van leges acht de VVD reëel. Wel zien we hierin slechts een geringe prikkel om kostenefficiënter te werken. Als experiment willen we het college in overweging geven de kostendekkendheid op bijvoorbeeld 95% te zetten en de missende 5% als besparingsuitdaging te beschouwen.

De OZB met 1% boven de inflatie verhogen zien we niet zitten. We zien momenteel geen noodzaak de lasten voor de inwoners extra te verhogen. Zeker niet nu uit de doorrekeningen een stijging van de lokale lasten met ruim 10% naar voren komt.

Voorzitter, laat ik afsluiten met een compliment aan het college dat het vasthoudt aan de ingezette financiële koers. Als VVD zijn we er van overtuigd dat alle inwoners van Bodegraven-Reeuwijk daar plezier van krijgen.