Investeren in de toekomst
Om de financiën op orde te krijgen, is er de afgelopen jaren bezuinigd op onze wegen en bruggen. We vinden het verstandig om kritisch te blijven kijken naar de technische noodzaak van aanpassingen, maar willen ook slimmer kijken naar hoe we investeren. Voor ons is het uitgangspunt daarbij: we doen het in één keer goed, en zoeken de samenwerking met nutsbedrijven om zoveel mogelijk in één keer te doen. Als we door aan de voorkant eenmalig wat meer uit te geven in de toekomst veel minder onderhoud hebben, bespaart dat in de toekomst kosten voor de gemeente en overlast voor de inwoners.
Hoofdinfrastructuur op orde
In aanvulling op gemeentelijke wegen en fietspaden, is onze gemeente voorzien van diverse provinciale wegen (N459, N458, N420 en N207) en rijkswegen (A12 en N11). Stuk voor stuk belangrijke verkeersaders, waar we het als knooppunt in het Groene Hart ook wel eens zien knellen. We werken samen met buurgemeenten, ondernemers, regionale partners, provincie en Rijk om knelpunten op te lossen. Zo blijven we ons inzetten voor een snelle realisatie van de Bodegravenboog voor het verkeer tussen N11 en A12, zodat we verlost worden van files en sluipverkeer.
Wij zijn er voor de automobilist!
Veel plannen focussen op de mogelijkheden voor fietsen en wandelen, en daar zijn wij als VVD blij mee! Maar tegelijk zien we dat veel van onze hardwerkende inwoners op plaatsen werken die niet goed bereikbaar zijn met het OV en te ver weg zijn om te fietsen. Het is dan ook geen verrassend feit dat het autobezit in onze gemeente jaar na jaar stijgt. Dat hoeft niet erg te zijn, zolang we er maar rekening mee houden in onze gemeente. Door te kiezen voor verstandige inrichting van onze openbare ruimte verbeteren we de veiligheid en voorkomen we irritaties en burenruzies.
Gewoon kunnen parkeren
Omdat het aantal auto’s groeit vinden we het van belang dat bij bouwprojecten realistische parkeernormen worden gehanteerd. Bij herinrichtingen van de openbare ruimte willen we dat het aantal parkeerplaatsen minimaal gelijk blijft, en waar mogelijk uitgebreid wordt. Daarbij houden we oog voor de uitstraling en klimaatadaptatie door nodeloos dichte verharding om te zetten in parkeerplaatsen met grasbetontegels.
In de drukkere centra in onze gemeente vraagt parkeren soms enige sturing. Daarvoor zien wij blauwe zones als nuttige manier om te zorgen dat er plaats is voor bezoekers. Betaald parkeren of parkeervergunningen zien wij niet zitten: het is complex, duur en zorgt bij invoering vaak voor problemen in omliggende wijken. In Bodegraven willen we in de komende periode doorpakken met één of meerdere grote parkeeroplossingen aan de randen van het centrum. Want er wordt al jaren onderzoek op onderzoek gestapeld, maar op rapporten kun je niet parkeren. Wij willen investeren om parkeercapaciteit toe te voegen in combinatie met een groenere en leefbare buitenruimte.
Tot slot zien wij kansen om woningbouw hand in hand te laten gaan met parkeerruimte. Door bij grotere bouwprojecten ondergronds parkeren toe te passen, kunnen er meer woningen op dezelfde oppervlak gebouwd worden én blijft er meer ruimte over boven de grond voor openbaar groen. Door op die manier slim om te gaan met onze ruimte, kunnen we méér bouwen zonder afhankelijk te zijn van het provinciaal ruimtelijk beleid.