Vragen aan het college: hebben wij Russisch gas en kunnen we daar vanaf?

In de afgelopen dagen zijn we op het Europees continent geconfronteerd met een oorlogssituatie. Het Russische leger is vanuit meerdere kanten Oekraïne binnengevallen, heeft veel schade aangericht en er zijn al de nodige slachtoffers gevallen. Deze misdadige oorlogshandelingen worden internationaal sterk veroordeeld, en hebben al geleid heeft tot de nodige sancties tegen Rusland, hooggeplaatste personen uit Rusland en Russische bedrijven.

Uit overzichten in de media vernamen wij dat de gemeente Bodegraven-Reeuwijk al één van de vele gemeenten in Nederland contracten zou hebben met Gazprom, het grootste Russische gasbedrijf. Er is inmiddels een petitie gestart die lokale overheden oproept om de banden met Gazprom te verbreken.

Wij hebben het college vragen gesteld omdat wij willen weten of het klopt dat onze gemeente klant is van Gazprom. Mocht dat het geval zijn, dan willen we weten hoe lang we hier nog aan vast zitten, of we er vanaf kunnen en welke consequenties dat heeft. Verder roepen wij het college op om vooralsnog geen zaken meer te doen met bedrijven die sterke banden hebben met het Russische regime.