Column: "Hamerstuk"

Woensdag 13 juni vergaderde de commissie Ruimte voor het eerst in zijn nieuwe samenstelling. In de
commissie zit een afvaardiging van alle politieke partijen uit de gemeenteraad. De commissie adviseert de gemeenteraad over de behandeling van voorstellen van het college en wordt daarnaast geïnformeerd door de ambtenaren.

Afgelopen vergadering stonden onder andere het bestemmingsplan voor zwembad de Kuil, de Monitor Fysieke Leefomgeving en het Meerjarenperspectief Grondbedrijf op de agenda. Om met de laatste te beginnen: het zijn betere tijden voor de grondexploitaties in Bodegraven-Reeuwijk. In 2017 realiseerden we een positief resultaat van ca. EUR 3,8 mln. Gezien de niet zo sterke financiële positie van de gemeente zal het resultaat aan de reserves worden toegevoegd, zoals afgesproken in het coalitieakkoord.

Een nieuw initiatief op de agenda was de Monitor Fysieke Leefomgeving. Voor de tweede keer heeft de gemeente dit rapport uitgebracht over de stand van zaken op de deelgebieden Duurzaamheid, Kwaliteit Leefomgeving, Wonen en de bijbehorende Financiën. In 75 pagina’s kan iedereen nalezen waar gebouwd wordt, hoe de gemeente duurzamer wordt en wat dat kost. Maar, vroegen enkele commissieleden zich af, gaat het nu goed of slecht? Dat lijkt me niet alleen een vraag voor de ambtenaren op het gemeentehuis, maar ook een vraag voor de politiek en daarmee aan u!

Gelukkig was er dan nog het bestemmingsplan voor zwembad De Kuil. De oude gemeenteraad had al besloten dat het zwembad wordt vernieuwd, maar dat vergt wel dat er een passend bestemmingsplan komt. Dat wil zeggen, een bestemmingsplan waarin het nieuwe zwembad past. En als de wethouder de dialoog met de omwonenden is aangegaan en aan de commissie heeft uitgelegd dat acht meter hoogte echt noodzakelijk is, dan kan het voorstel door naar de gemeenteraad. Als hamerstuk, concludeert de kersverse commissievoorzitter.

Dirk van den Acker, gemeenteraadslid VVD, Voorzitter Commissie Ruimte